Thursday 20 September 2012

Praktikum sudah habis bro….



Tamat sudah sesi lakonan ku sebagai seorang guru selama dua bulan, dan akhirnya rancanganku berjaya. Aku membuatkan penonton – penonton iaitu muridku sendiri menangis bila di saat akhir aku katakan “ ini adalah masa terakhir saya mengajar kamu, dan marilah kita bina waktu akhir ini dengan kenangan yang gembira”.



Di saat itu, dua tiga murid lelaki mengalirkan air mata termasuk juga murid perempuan yang menarik tudung ke atas bagi menutup mata mereka yang kebasahan.  Jika ditanya, “kenapa cikgu tak mengajar lagi di sini?" dengan nada suram Aku menjawab “ sebab cikgu kena balik maktab, ramai dah awek cikgu tunggu kat sana” Dan di saat itu mereka tertawa dan berkata “ cikgu galok eh, hahah”.


Pada mulanya, dorang ingat aku seorang yang garang, kerana wajah aku yang sedikit comel dari pembunuh upahan. Tapi dorang tak tau, perangai aku sebenarnya seorang yang suka main – main, gelak – gelak dan suka ketawa kuat – kuat.  Aku suka bermain dengan emosi mereka, kerana hari mereka penuh gembira dan gelak tawa. Bercampur dengan kanak – kanak, kadang – kadang adakalanya kita rasa sedikit terganggu sebab mereka kurang matang, suka buat bising dan hanya ketakutan melalui kegarangan seorang guru yang betul – betul bengis yang dapat mendiamkan mereka.



Tak nak cerita panjang – panjang….nanti mata aku plak berair….Last day tu, aku tak mengajar mengikut lesson plan…aku jumpa dorang, 5 kelas semuanya darjah 3, darjah 4 dan darjah 5. Yup mereka memang nakal, sedikit bising ( bising gila) tapi mereka penyayang. Kasih sayang murid kepada guru sebenarnya ibarat anak kepada mak bapak mereka. Mereka tahu kenapa kadang – kadang aku garang, kenapa kadang – kadang, aku cubit perut mereka (cubit manja, ahaks~) tarik pipi dan sebagainya ( pipi budak – budak sedap tarik dowh, comel gila). Last – last, dorang menangis bila aku katakan, aku tak kan mengajar mereka lagi, cikgu lama yang akan mengambil semula tempat yang aku pegang selama dua bulan ni.


Hadiah dan surat, penuh dalam beg, tak kurang juga kata – kata rayuan agar aku kembali mengajar mereka. Mungkin bagi mereka, aku seorang guru yang boleh dikelaskan sebagai abang ( jarak umur kami hanya 10 tahun), sebagai seorang bapa (ramai murid tulis, cikgu baik sangat, macam ayah saya) dan sebagai kawan ( lepas salam tangan, aku suka buat high five dengan murid).


Dulu aku selalu rasa, tak best jadi cikgu sekolah rendah, kerja tak popular, tapi ini adalah nikmat yang aku rasa profession lain susah untuk nak jumpa….


Kasih sayang dan penghargaan. Kami guru tidak perlukan pujian dan penghargaan dari pihak atasan, selagi murid masih lagi menyambut tangan kami untuk disalam dan dicium. Masih lagi mendahlui salam kepada guru bila berjumpa dan menguntum senyuman bila wajah kami di hadapan mereka. Itu sudah lebih cukup dari nikmat dunia, dan aku pasti saham akhirat aku sudah mula terkumpul sikit demi sedikit. Insya Allah

1 comment: