Sunday 23 September 2012

kita semua kan cikgu, kenapa nak menghukum sesama sendiri



Yeah, sudah kembali ke maktab, dan tak ku sangka akhirnya aku dah pun menjadi senior semester enam.  Kalau ikut heiraki students dalam IPG , semester enam ni boleh kira lapisan kedua selepas semester lapan. Kira geng – geng otai atapun dalam bahasa kasarnya, dah macam bapak orang.

Bila dah bergelar super duper senior ni, mulalah terasa diri ni besar, konon penuh segala ilmu di dada, berjalan pun dah macam level pensyarah kat IPG. Seronok sebab dalam masa setahun lagi, aku akan graduate dan diposting bekerja di bawah kementerian pelajaran.

Aku lepak café dengan kawan – kawan kelas. Melihat adik – adik junior yang masih lagi hijau muda, sedikit sebanyak membuatkan aku terkenang zaman aku mula – mula menjadi guru pelatih tahun 2008 dahulu. Sekarang  sudah masuk akhir 2012. Melihat imbasan cermin di café, jelas memperlihatkan wajah aku sudah tak sejambu waktu gila – gila remaja dahulu. Ceh


Aku melihat kelakuan mereka. Aku tersenyum bila mengenangkan ada beberapa budak batch dan senior aku membuka cerita mengenai mereka. Ada yang baik, ada juga yang aku kira kurang enak untuk didengar.  Dan ada juga pihak yang terus menjatuhkan konklusi bahawa mereka ini tidak mempunyai gaya seorang guru, mungkin akan melahirkan murid yang tidak berkualiti dan bla bla bla….persetankan itu semua

Aku kadang – kadang buat tak endah dengan tanggapan orang. Bagi aku, siapa kita untuk menilai orang baik buruk mereka.  Kalau mereka menghukum golongan manusia sebegitu, tidakkah mereka sedar bahawa mereka juga pernah dinilai oleh golongan yang lebih berpengalaman dari mereka.  Sesiapa yang lebih tua akan melihat golongan muda ini sebagai satu refleksi kesilapan dalam hidupnya.

Aku sendiri bukannya seorang individu yang dikira cemerlang sahsiahnya semasa 4 tahun hidup di IPG. Cukup aku katakan, menjadi guru bukan pilihan pertamaku empat tahun dahulu. Sekadar memenuhi hasrat abah untuk melihat aku menjadi guru, aku pikul juga tanggungjawab ini dengan hati yang berat.



Sepanjang 2 tahun pertama, kehidupan aku sendiri macam penjara, dan pastinya ada senior – senior yang melihat aku sebagai satu ikon negatif dalam bidang perguruan. Sehingga kini, masih menjadi satu rahsia, siapa yang meletakkan  tilam maktab sebagai alas landing bagi pelajar yang panjat pagar.  Dan aku sendiri merupakan orang yang boleh dikira sebagai golongan pertama yang mula – mula keluar IPG melalui pagar Teltrac, pastu semua junior dan senior pun dah berani buat.

Bagi aku, semua orang pernah buat silap, bak kata pepatah, bumi mana yang tak ditimpah hujan, longkang mana yang tak tersumbat, betul tak? Setiap orang belajar dari kesilapan dan kesilapan tu akhirnya menjadi input dalam pengalaman kita. Sekarang ni aku sendiri boleh tersenyum, melihat kepada keputusan praktikum dan reaksi anak murid, konklusinya, seburuk – buruk guru pelatih, kalau dia ikhlas mengajar dengan usaha dan kesungguhan, dia akan menjadi guru yang baik akhirnya.


Bagi aku, better jadi guru pelatih yang bersifat gila – gila, berdikari dan tidak terlalu bergantung pada pandangan orang. Kadang – kadang dalam arena pendidikan ini, kita kenalah gerak lain sikit dari orang lain, supaya ada kelainan. Itu je pendapat sepuluh sen gua

Aku sendiri pernah jadi mangsa kritikan para senior, jadi aku paham bila ada junior yang cakap, kenapa senior tu tak mesra? Even aku dah sem 6 ni pun, ada lagi senior – senior atas tak percaya kebolehan para junior mereka. Mungkin mereka rasa mereka lebih berpengalaman kerana mereka lebih dahulu mengikuti kursus. Bagi aku, kalau dulu aku praktikum, junior pun akan praktikum. Kalau aku buat thesis, junior pun akan menyusul gak untuk melakukan kerja yang sama.

Sekarang ni, aim aku satu je, bantu junior- junior yang nak kan bimbingan, bukan hukum dorang tanpa satu asas yang kukuh. Sama – sama keluar nak jadi cikgu kan? Kalau nak menghukum, baik jadi tukang sapu.

No comments:

Post a Comment