Saturday 22 September 2012

musim assignment



Aku duk mengulang playback lagu set fire to the rain by Shila Hamzah. Aku suka part dia mendayu  dia tarik suara husky . Kalau awek aku tahu, aku duk layan minat Shila Hamzah ni, mau merajuk gak dia sehari dua. Nak – nak Shila Hamzah sekarang dah bertudung, pergh kalau bawak jumpa parents aku, hari ni tunang, esok pagi terus akad nikah. Tapi itu semua hanya mimpi, jauh angan dari pagi.


Aku sekarang musim assignment, aiseh … tangan duduk menaip
Murid di tahap dua telah melalui proses perkembangan dan pertumbesaran secara berperingkat. Mereka mula menguasai kemahiran kawalan psikomotor kecil seperti penggunaan tangan dalam manipulasi alatan dan bahan dalam berkarya. Selain itu perkembangan kognitif yang meningkat membantu mereka dalam membuat pengamatan, membuat analisis, banding beza serta dapat menguasai konsep keindahan estetika menggunakan laras bahasa seni.
Walaubagaimanapun, pengalaman mengajar mata pelajaran pendidikan seni selama 3 bulan di dua buah sekolah yang berbeza menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang ketara di antara perkembangan kemahiran dan kognitif di antara murid tahap satu dan murid tahap dua. Penilaian dilakukan dari segi formatif dan hasil menunjukkan bahawa majoriti responden menunjukkan kurang penguasaan dari segi kemahiran tangan, daya kreativiti dan pengetahuan mengenai laras bahasa seni.
Kajian dan penilaian dari soal jawab bersama responden ( 25 orang murid tahap dua) , Guru yang mengajar mereka mata pelajaran pendidikan seni sebelum ini tidak menitik beratkan mata pelajaran ini sewajarnya. Kebanyakkan masa pendidikan seni dibiarkan kosong tanpa pengisian ilmu ataupun diisi dengan mata pelajaran lain. Hal ini sangat merugikan kerana mata pelajaran pendidikan seni merupakan salah satu subjek yang menekankan daya kreativiti murid, penguasaan kemahiran dan pengamatan mereka akan sesuatu benda dan perkara.
Hasil dari amalan pengajaran pendidikan Seni Visual yang tidak professional akhirnya menghasilkan murid yang kurang berkebolehan dalam menghasilkan idea kreatif, kurang keyakinan dalam menguasai sesuatu kemahiran dan lebih jelas lagi, mereka tidak mempunyai kesungguhan dalam melakukan sesuatu”.
Sampai je part situ, aku  tarik nafas dan tengok balik surat yang anak murid aku bagi. Kadang – kadang aku pikir, apalah cikgu dorang mengajar sebelum ni? Tak ikut syllabus ke, dah tersedia Huraian sukatan psv mengikut tahun, kenapa masih nak sia – siakan masa mengajar?

Gua pandang kiri, karya final tuk persembahan baru 5 percent .....

Ok, sleep mode, tak larat menaip, esok pergi maktab, yeah~ 

1 comment:

  1. good luck..mcm best jer mengajar bile bace post-post ko:)

    ReplyDelete