Sunday 11 November 2012

kalau tak di posting, macam mana ek


“ kami di sem 8 mungkin tidak dijamin posting “ satu ayat dari seorang senior yang aku kira boleh mengugat keselesaan guru pelatih masih sedap kekenyangan. Serius…Sebelum aku angkat kaki untuk balik kampung, aku sempat jumpa dengan beberapa senior yang kalau diikutkan akan bekerja tahun depan.

Tapi lain pula ceritanya pada tahun ini. Lepasan guru pelatih tahun 2012 mungkin tidak dijamin penempatan di sekolah ataupun dengan kata lain ‘ taniah, awak penganggur terhormat’.


Senior tu bagitau aku ‘ aku 5 tahun lepas, lepaskan peluang tuk belajar engineer, aku masuk maktab dengan keputusan 8 A dalam spm. Tiba – tiba dah 5 tahun setengah mu belajar jadi cikgu, mu dapat tahu mu tak dijamin posting, mu tak rase bengang ke? Mu kena lalu temu duga, rekod baik, pointer cantik, baru dapat posting

Siapa tak bengang? Belum sempat dorang nak celebrate saat – saat terakhir di IPG, datang plak taklimat baru yang mereka akan bersaing dalam pasaran terbuka. Kadang – kadang aku terpikir, kalau lulusan pendidikan, boleh juga apply tuk jadi pensyarah di kolej dan sebagainya. Kalau lulusan perguruan? Sekolah sahaja tempat yang ‘ melakukan ijazah ‘ ni.

aku cuba tengok diri aku. Pointer, latest 3.78, cgpa 3.69... paras - paras hidung. Rekod disiplin? tak de lah comel sgt, tapi alhamdulilah, tak masuk lagi akta 174. Ish bila pikir tak di posting, meremang bulu roma.

Nampaknya aku dah boleh prepare tuk bela ayam kampung secara besar – besaran dengan harapan bila aku da habis belajar nanti, aku tak jadi penganggur…..  

klik sini untuk lebih kesedaran...khas tuk guru pelatih dan ini

Kepada member - member yang sama batch dan junior - junior, bangun lah dari mimpi...tempat korang dah kena amik, keistimewaan pun dah dikurangkan, tapi masih lagi tak sedar- sedar lagi? Dah tak de lagi istilah lembu masuk maktab pun boleh jadi cikgu. tingkatkan prestasi, kurangkan kontroversi. 

pesanan tuk aku dan korang...sama - sama masuk ipg nak jadi cikgu, so sebagai kawan mestilah aku sampaikan realiti yang sebenar pada korang kan

No comments:

Post a Comment