Saturday 3 November 2012

dilemma bila kawan - kawan kahwin


Exam tinggal satu paper lagi…satu je lagi, tapi kemalasan aku di tahap – tahap yang susah aku nak gambarkan dengan kata- kata sopan. Member kelas siap payung soalan spot, siap beriya- iya cakap, soalan ni masuk, confirm punya. Last – last tak masuk, mulalah sorang –sorang garu kepala, sambil picit – picit kepala pen memikirkan apa yang patut digoreng atas kertas putih yang bergaris.

Bila di akhir sem ni, maksud aku, dah nak abis pengajian, mula terbit rasa nak kerja, rasa nak pegang duit sendiri , nak beli itu, nak beli ini dan tak kurang gak ramai member- member ( perempuan terutamanya ) yang tak sabar – sabar nak dirikan pelamin atau dengan kata lebih tepat, ‘kahwin’

Tuk pengetahuan korang, dua orang classmate aku, sorang lelaki, sorang gadis, yang akan mendirikan rumah tangga pada bulan pertengahan bulan 10 dan bulan 12.  Alhamdulilah, jodoh dah sampai. Kesan dari perancangan perkahwinan classmate, aku rasa hampir setiap kali jumpa kawan – kawan kelas yang lain, mesti keluar topic kahwin.  Antara contoh ayat biasa yang selalu ku dengar :

1)    Aku lambat lagi kahwin, nak kerja dua tiga tahun, baru kahwin ( ini kawan lelaki)

2)    Aku ingat tahun depan nak bertunang, sebelum posting dah leh prepare nak kahwin dah  ( ini kawan perempuan)

3)  Aku nak kahwin, aku nak kahwin (pada masa yang sama, tak bersedia dengan tanggungjawab) (ini aku)

Aku ngan zak,selalu usik luqman, sebab dia sekarang tengah hangat bercinta, dan tak kurang gak kita orang suruh dia ikut jejak Hamdan tuk kahwin cepat – cepat.  Luqman ni jenis cool, sabar dan agak jarang – jarang dan mungkin sangat – sangat susah untuk melihat dia marah. Untung la awek ko, dapat laki yang yang penyabar.

Merangkumi persekitaran kehidupan guru pelatih di bawah tangungan elaun yang diberikan kerajaan, kau akan perasaan satu habit yang biasa iaitu“kahwin awal” . Satu trademark? Mungkin juga, tapi kahwin tu kan sunnah, benda baik , buat apa nak lewat – lewatkan?

Baru – baru ni, abah aku baru je selesai majlis graduation PhD dia, alhamdulilah, tercapai gak hasrat abah aku tuk siapkan apa yang telah dia mulakan.  Sedang – sedang kita orang amik gambar kenangan kat UTM , tetiba abah cakap  “ lelaki tak pe nep kahwin lewat, buat la Master dulu” . Aku cam terdiam. Besar sungguh harapan abah nak tengok anak teruna ni ikut jejak langkah dia.

Aku pernah cakap rasanya kat awek aku, yang aku nak uruskan hal keluarga, cam jaga mak aku, uruskan hal rumah, ladang dan sebagainya. Alhamdulilah dia faham.  Cuma mungkin 2 3 minggu ni aku cam terlebih manja dengan dia, sampai tak boleh tak mesej, mesti aku terasa kurang kasih sayang. Tekanan exam mungkin

Sekarang aku dah normal, teruskan hidup aku macam biasa,

Study > exam > graduate> kerja > kahwin?

Aku rasa aku nak buat loan pastu buat rumah atas tanah bapak aku. Itu lagi baik..

No comments:

Post a Comment