Friday 21 June 2013

belajar untuk menternak, noob version

dua tiga hari ni, ramai yang bertemu ramah, pasal lembu dengan aku. Mungkin kerana kegilaan aku upload gambar lembu kat facebook. Aku terima positif je la keramahan diorang, kalau nak belajar, boleh kongsi ilmu, kalo nak perleceh, pi main jauh - jauh.

Ok, balik pada tajuk di atas, antara cabaran utama penternak adalah sumber makanan. Penternakan ni adalah bidang di mana ko kena cakna pasal kebajikan keuntungan ko. Maksudnya, ternakan ni kena cukup makan kalau nak pastikan kadar pembiakan, pertumbuhan berat badan berada di tahap yang optimum

Sebelum ko nak menternak lembu dalam kadar yang banyak, 10 ekor ke atas dan sebagainya, ko kena ukur dulu kemampuan kau dalam menyediakan kebajikan haiwan ternakan ni. Sebagai contoh, penternakan dalam ladang sawit, atau feedlot?  Ramai tanya dengan aku , feedlot tu apa,  Fidlot ialah mentemak lembu pedaging secara sendasa berkurung dengan memberi makanan yang bermutu serta air secukupnya untuk membesar dan menggemukkan lembu dalam masa yang singkat. Senang cerita, lembu duduk dalam kadang 24 jam sehari semalam, tuan punya lembu bagi makan siang dan malam. cukup masa 120 hari, biasanya lembu akan gemuk dan boleh dijual dengan harga yang agak mahal. 



sekarang jom cerita ternakan lembu di bawah ladang, biasanya ternakan lembu di bawah ladang ni lebih menjimatkan kos, dan kurang sikit penatnya. Biasanya aku akan bagi makan untuk pagi dan malam, penat la nak tulis panjang - panjang, aku upload gambar, dan relate satu - satu.


biasanya ternakan di bawah ladang sawit ni untuk usahawan yang ada kawasan yang luas untuk pusingan meragut rumput. Tapi harus diingat , kadar seekor lembu sebaiknya adalah 3 ekar supaya rumput boleh tumbuh tunas baru. Antara salah satu masalah bagi penternak adalah bila rumput dah tak de sebab kawasan yang terhad untuk kawanan lembu yang banyak, seperti contoh di atas, rumput dah jadi padang golf. Bila tiga hari tak cukup makan, mulalah sekor- sekor kurus.




ada banyak cara untuk mengatasi masalah tersebut, antaranya mencari makanan tambahan lain untuk menampung kos makanan ternakan ni. Biasanya aku bagi tapisan hampas sawit, benda ni boleh diperolehi  di kilang sawit yang berdekatan, Murah, 1 tan rm 15, bawah adalah gambar proses pemungahan makanan.










selain itu banyak lagi makanan sampingan, contohnya sampah padi dan nenas









ok, tu la dlu, lain hari cerita lagi

No comments:

Post a Comment