Wednesday 1 August 2012

saya seorang cikgu...bakal guru..skema gila



praktikum dah start, i am so glad i can manage my time efficiently.  Aku  kena kendalikan murid darjah tiga dan darjah empat. Murid kali ni agak berbeza sikit dengan murid di Sekolah Kedai Buloh. Mungkin kerana faktor sikap parents terhadap kepentingan pendidikan anak - anak itu berbeza mengikut latar belakang ekonomi dan logistic.


Based on my view, murid di sekolah bandar rata - ratanya, parents mereka mempunyai tahap pekerjaan yang proffesional. Maksud aku, kalau di Malaysia ni, paling - paling biasa pun, anak cikgu dan antara paling gempak macam mak dia kerja sebagai pengarah bahagian  lembaga hasil dalam negeri (LHDN) kat hq kuantan tu.  Tu tak kira lagi anak - anak usahawan yang mostly kalau turunkan anak depan pintu pagar, mesti kereta import. Paling- paling kurang pun Toyota Vios 2.0


based on schedule, hari ahad dan hari khamis, aku free, so aku peruntukkan dua hari yang kosong tu dengan menulis rph. Sem lepas aku type pakai Microsoft word pastu tepek kat buku RPH.  Tapi sem ni tak boleh dah sebab lecture aku nak tulis tangan. Jenuh aku nak garis dan buat column. Dah la tulisan aku sedikit punya cantik dari budak darjah dua. Nasib lah nak baca cam mana.
semua guru pelatih suka RPH? lol
 Hari Ahad, hari pertama pada permulaan minggu kerja / sekolah di Negeri Terengganu. Guru Besar bagi notis yang pada hari tersebut, ada perhimpunan mingguan. So cikgu lelaki wajib pakai kot . Payah betul sekolah bandar ni, semua nak up to date. Nasib baik kot dan vest bapak aku ada lagi. keh2. pakai jela mana yang ada.

semua gambar, aku amik pakai camera di atas ni. agak smooth dan cantik. Senang untuk digunakan bagi individu yang tangannya suka bergetar time amik gambar macam aku. 


Rasanya kalau aku tak masuk dalam bidang perguruan ni, aku tak kan tau yang rupa - rupanya aku ni suka budak - budak. Even dorang selalu ada karenah masing - masing. Aku selalu rasa dorang ni comel. Gambar di atas adalah murid tahun 3. Sangat aktif tapi sangat memberi kerjasama terutamanya murid lelaki. Sampai sekarang aku tak tau kenapa aku tak boleh nak control murid perempuan. Gedik~


yang ni murid tahun 5. Untuk murid baya - baya ni, murid perempuan terutamanya yang mengalami perubahan dari segi fizikal dan emosi. Waktu aku mengajar, aku tengok murid - murid lelaki cam budak - budak darjah 3 manakala murid perempuan dah macam budak sekolah menengah. Da pandai main kenyit - kenyit mata kat cikgu. Dan jika kau seorang guru lelaki, sila berwaspada kerana pada peringkat umur ni, murid perempuan dah naik miangnya.


antara surat cinta yang dirampas oleh kawan aku time dia mengajar. Tak silap aku, dulu time sekolah rendah, tak de lagi istilah couple dalam hidup aku. Aku belajar couple pun time tingakatan 4.  Budak - budak sekarang? dah advance dah, ni lagi la plak Kementerian pelajaran benarkan budak - budak sekolah bawak handphone ke sekolah. berat2....

No comments:

Post a Comment